قرص برای آبریزش بینی | قطع فوری آبریزش بینی با این داروها


قرص برای آبریزش بینی و عطسه موثر است، به شرطی که آن را مرتب و در زمان دقیق مصرف کنید. اکثر افرادی که به علت آلرژی، سرماخوردگی یا کرونا دچار آبریزش بینی و عطسه می‌شوند خودسرانه شروع به مصرف قرص های ضد احتقان می‌کنند. در صورتیکه قبل از مصرف هر دارویی باید دستور مصرف و مقدار دوز مناسب را از پزشک دریافت کرد.

قرص سیتریزین قویترین قرص و داروی ضد عطسه و احتقان است که برای درمان آبریزش بینی استفاده می‌شود. این قرص قوی یکی از بهترین داروهای آنتی هیستامین است که مردم اغلب به‌محض مشاهده علائم آبریزش بینی و عطسه، شروع به مصرف آن می‌کنند. هدف از تهیه این مقاله، آشنایی شما با انواع داروی آنتی هیستامین، لیست بهترین قرص برای آبریزش بینی و میزان اثربخشی آنها است.

بهترین قرص برای آبریزش بینی چیست؟

آبریزش بینی از جمله علائم رقت‌انگیز سرماخوردگی یا آنفولانزا است که هنگام آلرژی هم شما آن را تجربه می‌کنید. زمانیکه ترشحات مخاطی رقیق و آبکی از بینی شما خارج شد، در اصطلاح دچار آبریزش بینی شد‌ه‌اید. این عارضه اغلب با احتقان (تورم مجاری بینی و دشواری در تنفس) همراه است.

در حالت کلی، آبریزش بینی نشانه‌ای از عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن است. با این حال، عمدتا آن را به عنوان علائم بیماری‌های ویروسی معرفی می‌کنند.

قطعا شما هم با شروع احتقان و آبریزش بینی کلافه شد‌ه و سریعا به دنبال بهترین قرص و داروی مناسب برای رفع آن می‌روید. داروهای ضد احتقان بینی بدون نسخه به تسکین علائم شما کمک می‌کنند. اما برای رهایی هر چه سریع‌تر از شر آن باید به دنبال بهترین قرص برای آبریزش بینی باشید.

بیشتر بخوانید: سویه جدید کرونا؛ علائم، قدرت انتقال و هشدارهای خطر آن

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین داروهای ضد احتقان و آبریزش بینی، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

انواع داروی ضد عطسه و احتقان برای رفع آبریزش بینی

در حالت معمول راهکارهای درمانی متعددی برای رفع گرفتگی و آبریزش بینی وجود دارد. استراحت و نوشید‌ن مایعات کافی، استفاده از اسپری بینی نمکی و ضد احتقانريال بخور گرم و غیره همگی به درمان آبریزش بینی کمک می‌کنند. در این میان، مصرف داروهای ضد احتقان کمک بیشتری به رفع گرفتگی بینی می‌کنند. ضد احتقان‌های OTC به صورت خوراکی، قطره‌ای و اسپری در دسترس هستند.

درمان احتقان و آبریزش چشم

بهترین و قویترین قرص برای آبریزش بینی را می‌توان در موارد زیر یافت:

آنتی هیستامین‌ها؛ قویترین قرص برای آبریزش بینی

بهترین داروهای ضد احتقان، آنتی هیستامین‌های بدون نسخه هستند. آنها به تسکین علائم آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا مانند آبریزش چشم و بینی و عطسه کمک می‌کنند. عملکرد این دارو به گونه‌ایست که با مسدود کرد‌ن هیستامین‌ها (عامل به وجود آورند‌ه آبریزش چشم و بینی) ترشحات را رفع می‌کنند.

چندین گزینه خوب در میان آنتی هیستامین‌ها برای خشک کرد‌ن آبریزش بینی وجود دارد که شامل:

  • کلرفنیرامین: هر ۸ تا ۱۲ ساعت یکبار، ۸ یا ۱۲ گرم از آن مصرف می‌شود.
  • دوکسیلامین: ۲ تا ۳ ساعت بعد از مصرف اثرگذاری خود را شروع کرد‌ه و اثرات آن تا ۱۲ ساعت تداوم می‌یابد.
  • دیفن هیدرامین: اثرات آن حداکثر تا دو ساعت بعد از مصرف مشاهده شد‌ه و تا هفت ساعت ادامه می‌یابد.
  • بروم‌فنیرامین: در کودکان حدود ۳ ساعت و در بزرگسالان ۲ تا ۴ سال بعد از مصرف، اثرات خود را نمایان می‌کند.
  • ستیریزین: برای کودکان ۲ تا ۵ میلی‌گرم از آن دو بار در روز و برای بزرگسالان ۱۰ میلی‌گرم از آن یکبار در روز مصرف شود.

آنتی هیستامین‌های نسل دوم معمولاً غیر خواب آور بود‌ه و برای استفاده در روز مناسب هستند. سایر آنتی هیستامین‌ها باعث خواب‌آلودگی شد‌ه و بهتر است هنگام شب مصرف شوند.

بهترین آنتی هیستامین

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)؛ موثر در رفع احتقان و گرفتگی بینی

داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن معمولا برای کاهش تب، التهاب، سردرد، درد سینوسی و بدن درد عضلانی استفاده می‌شوند. آنها گاها در کاهش تمام علائم سرماخوردگی از جمله احتقان و گرفتگی یا آبریزش بینی هم موثر واقع می‌شوند.

داروهای ضد احتقان‌ خوراکی؛ بهترین قرص‌های موثر در آبریزش بینی و عطسه

ضد احتقان‌های خوراکی با کاهش تورم رگ‌های خونی بینی، گرفتگی مجاری تنفسی بینی را برطرف می‌کنند. سودوافدرین از جمله قویترین قرص های موجود برای درمان آبریزش بینی است که به شکل شربت نیز در داروخانه‌های پیدا می‌شود. فنیل افرین موجود در سودافد برای تسکین کوتاه‌مدت احتقان بینی بسیار موثر است.

لازم است بدانید که داروی سودوافدرین فقط برای افراد بالای ۶ سال مناسب است. اگرچه این دارو اصولا بدون نسخه در دسترس است، اما به مقدار محدود فروختـه می‌شود. دلیل این امر، خطر وابستگی و عوارض جانبی نامطلوب برگرفته از این قرص است که در صورت مصرف خودسرانه و افراطی گریبان‌گیر افراد می‌شود.

در برخی از افراد، داروهای ضد احتقان سبب ایجاد عوارض جانبی مانند بی‌خوابی، افزایش ضربان قلب یا فشار خون می‌شود.

خلاصه انواع داروی ضد احتقان برای آبریزش بینی

آبریزش چشم و بینی از بدترین نشانه‌های آلرژی، سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا است. این عارضه اغلب موجب کلافگی فرد بیمار می‌شود. به همین جهت اکثر افرادی که دچار آبریزش بینی می‌شوند به دنبال راهکاری مطمئن برای رفع سریع ترشحات و احتقان خود هستند.

مصرق قرص و داروهای ضد عطسه و احتقان گزینه‌ی ایده‌آلی برای درمان آبریزش بینی است. بهترین قرص برای آبریزش بینی، معمولا شامل یکی از آنتی هیستامین‌ها و مسکن‌های بدون نسخه هستند. آنهخا با اثرات درمانی فوق‌العاده خود علائم رنج‌آور بیمار را کاهش می‌دهند. البته برخی از داروهای OTC برای کودکان و نوزادان یا زنان باردار مضر بود‌ه و با سایر داروها تداخل دارند. به همین جهت توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه و افراطی داروهای مسکن و ضد احتقان خودداری نمایید.

سوالات متداول

برای جلوگیری از آبریزش بینی چه باید کرد؟

آبریزش بینی از اصلی‌ترین علائم سرماخوردگی یا آلرژی فصلی است که پیشگیری از آن کمی دشوار است. با این حال مصرف برخی داروهای OTC، آنتی هیستامین یا اسپری‌های ضد احتقان سبب کاهش علائم مربوطه خواهد شد.

نحوه مصرف داروهای ضد احتقان و آبریزی چگونه است؟

داروهای ضد احتقان و آبریزش بینی و عموما به شکل قرص، شربت، اسپری و قطره عرضه می‌شوند. نحوه مصرف هر یک از این اشکال دارویی برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است. از این رو آنها را باید طبق دستورالعمل‌های پزشک یا داروساز مصرف کنید.



Source link