درمان خانگی مینیسک زانو | 7 ماده غذایی برای درمان خانگی مینیسک زانو


درمان خانگی مینیسک زانو می‌تواند بهترین راه درمان آسیب این ناحیه از زانو باشد. پارگی مینیسک زانو یکی از مشکلات شایع در زانو است که می‌تواند باعث درد و عدم توانایی در حرکت زانو شود. زانو یکی از پیچید‌ه و مهم‌ترین اجزای بدن بود‌ه و خود نیز از چند بخش حساس و مختلف تشکیل شد‌ه است. به طور کامل ساختمان زانو متشکل از استخوان، مفاصل، لیگامان (رباط) و مینیسک است.

درمان پارگی رباط زانو معمولا با استفاده از داروها، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی انجام می‌شود. با این حال، برخی روش‌های درمان خانگی نیز وجود دارند که بسیار به صرفه‌تر نسبت به جراحی است. در ادامه با بهترین روش‌ها در خصوص درمان خانگی مینیسک زانو در سایت آی آر مای شاپ آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

مینیسک زانو چیست؟ از تشخیص تا درمان

مینیسک زانو، دو صفحه کوچک از بافت انعطاف‌پذیر در داخل زانو است که به عنوان وسیله‌ای برای جذب فشار زیاد در زانو عمل می‌کند. ۷۰% بافت مینیسک را کلاژن تشکیل می‌دهد. کلاژن، یک شبکه رشته‌ایی است که با مصرف مواد غذایی دارای کلاژن به شدت به تقویت و به حفط ثبات زانو کمک می‌کند. مینیسک به دلیل فشار زیادی که تحمل می‌کند، ممکن است صدمه دید‌ه و نتیجه این آسیب درد، تورم و عدم توانایی در حرکت است.

التهاب مینیسک زانو؛ با علت و  علائم پارگی مینیسک زانو آشنا شوید!

اکثر افرادی که دچار پارگی مینیسک زانو می‌شوند، علائمی مثل درد و تورم را به مدت چند روز و به صورت متغیر تجربه می‌کنند. همچنین این افراد علائمی مثل گیر و خالی شدن زانو را تجربه کنند. در صورتی که آسیب مینیسک شدید باشد ممکن است درد آن به صورت شبانه روزی باشد.

بی ثباتی زانو در اثر مینیسک زانو

۴ روش متنوع برای درمان خانگی مینیسک زانو!

امروزه بسیاری از افراد در سنین و شرایط زندگی مختلف در جامعه دچار زانودرد می‌شوند. بیشتر کسانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند، به علت اختلال در عملکرد زانو در بسیاری انجام بسیاری از کارهای خود ناتوان هستند. درمان زانودرد برای بیشتر افراد سخت، زمان‌بر و بسیار هزینه‌بر است. به همین علت طیف وسیعی از کسانی که به زانودرد دچار می‌شوند، به دنبال درمان های خانگی آسان هستند.

فلفل هندی؛ تاثیر فلفل هندی بعنوان ضد درد در طب سنتی

باید بدانید که فلفل هندی حاویی موادی تسکین دهنده به نام کپسایسین است. کپسایسین در بدن انسان به عنوان یک کاهش دهنده درد عمل می‌کند. کپسایسین بهش کل پماد نیز در داروخانه‌ها قابل تهیه است و بدون نیاز به نسخه پزشک می‌تواند آن را تهیه کنید. همچنین کپسایسین به علت خواص ضددردی که دارد هنگام استعمال  موجب احساس گرما در آن نواحی می‌شود. در ادامه با روش استفاده از فلفل هندی برای درمان خانگی  مینیسک زانو آشنا می‌شوید:

  • دو قاشق فلفل هندی به صورت پودر در نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کنید. این ترکیب به صورت خمیر در آمد‌ه و آن را دوبار در روز به مدت یک هفته در نواحیه آسیب دید‌ه استفاده کنید.
  • پماد کپسایسین که حاوی ۱۲۵ هزارم درصد کپسایسین است. از این پماد می‌توانید به صورت موضعی استفاده کنید.
  • میتوانید با استفاده از حوله نیز درد زانوی خود را درمان کنید! میتوانید با نصف قاشق چای خوری در فنجانی سرکه سیب مخلوط کرده و آن را حدود ۱۵ دقیقه با حوله روی زانو بزارید.

درمان خانگی مینیسک زانو درد با کپسایسین

بیشتر بخوانید: بهترین پماد برای زانو؛ انواع پماد ضد درد قوی برای تسکین درد زانو

درمان زانودرد با مصرف زردچوبه؛ درمانی آسان در طب سنتی

زرد چوبه در گذشته در طب سنتی تاثیری موثر در درمان انواع بیماری های نختلف به خصوص درد داشته است . باید بدانید که زردچوبه حوای موادی شیمیایی به نام کورکومین (Curcumin) است که تاثیری فوق‌العاده در تکسین درد به صورت طبیعی دارد. زدرچوبه به علت خواص آنتی اکسیدانی که دارد از پیشرفت رماتیسم مفصلی جلوگیری کرده و موجب درمان زانودرد می‌شود. از زردچوبه می‌توایند به صورت های مختلف برای درمان خانگی مینیسک زانو استفاده کنید.

  • زردچوبه را می‌توانید به صورت کپسول دوبار در روز مصرف کنید. بهتر است حجم کپسول ها ۲۵۰ میلی‌گرم باشد.
  • می‌توانید یک قاشق زردچوبه را در لیوانی آب بجوشانید سپس جوشاند‌ه خود را با چشانی عسل میل کنید. همچنین می‌توانید از ترکیب زنجبیل با زردچوبه در این تکریب برای برطرف کردن درد زانو استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که مصرف زردچوبه برای کسانی که از داروی های رقیق کننده خون مانند آسپرین استفاده می‌کنند مناسب نیست.

درمان آسان مینیسک زانو

قرص برای پارگی مینیسک زانو؛ درمانی آسان در خانه

در صروتی که دچار پارگی مینیسک زانو شد‌ه اید، بهتر است در اولین مرحله اقدام برای درمان، از داروهای مسکن استفاده کنید. مصرف قرص های مسکن را تا زمانی که درد و تورم بر طرف یا کاهش پیدا می‌کند، ادامه دهید. در صورتی که زانو درد شما پس از گذشت چند هفته برطرف نشد، به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ادمه با لیستی از بهترین داروهای مسکن برای درمان خانگی مینیسک زانو آشنا می‌‌شوید.

  • قرص آسپرین یک رقیق کننده و مسکن ساده بود‌ه که به عنوان کم عوارض ترین ضدالتهاب شناخته شد‌ه است. میتوانید از آسپرین روزانه یک یا دو قرص را هر ۴ ساعت مصرف کنید.
  • ناپروکسن سدیم ضدالتهابی قویی با تاثیری گذاری بالا در تکسین درد‌ها است. میتوانید هر دوازده ساعت یک قرص مصرف کنید. به علت قدرتمند بودن این قرص توصیه می‌شود، روزانه از دو قرص ناپروسکن سدیم استفاده نکنید.
  • افراد بزرگ سال میتوانند از استامینوفن روزانه ۱ قرص را استفاده کنند. در صورتی که مصرف یک عدد قرص درد زانو را کاهش ندهد، دو قرص استامینوفن مصرف کنید.. اگر ۱ قرص به رفع درد کمک نکند، سپس از ۲ قرص استفاده کنید.

درمان رانودرد با قرص ناپروکسن سدیم

با مصرف ۷ غذا به درمان مینیسک زانو کمک کنید!

شاید از تاثیر رژیم غذایی سالم و ارتباط مستقیم آن با سیستم ایمنی بی‌خبر باشید. باید بدانید با تغذیه سالم و مصرف مکمل های تقویتی سرعت درمان خانگی مینیسک زانو را افزایش دهید. یک رژیم غذایی خوب از مواد غذایی سالم تشکیل می‌شود. همچنین باید موادغذایی با ارزش مصرف شود. مواد غذایی ارزشمند شامل ماهی، میوه و سبزیجات، غلات و کلاژن می‌شود. در لیست زیر با انواع مختلفی از غذاها و سبزیجات مغدی و موثر در درمان پارگی مینیسک زانو آشنا می‌شوید:

  1. می‌توانید از امگا سه، زردچوبه، زنجبیل و فلفل هندی به عنوان مکمل های تقویتی جهت تسهیل درمان مینیسک زانو مصرف کنید.
  2. همیشه آب بنوشید. مصرف زیاد آب موجب رشد و بهبود مفاصل تمام بدن می‌شود.
  3. مصرف پروتئین را فراموش نکنید. تخم مرغ، گوشت گوسفند و ماهی به عنوان غذاهای غنی از پروتئین به شمار می‌روند.
  4. می‌توانید از روغن‌های که دارای چربی سالم هستند استفاده کنید. این روغن‌ها شامل روغن زیتون، نارگیل می‌شوند.
  5. سبزیجات‌ها نقش کلیدی در فعالیت درست بدن ایفا می‌کنند. از گیاهان دریای، کلم بروکلی، کاهو و سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند، استفاده کنید.
  6. نواع مختلفی از سبزیجات و میوه‌ ها به خصوص سبزیجات با برگ‌ های سبز، انواع کلم، توت‌ ها و گیاهان دریایی و غیره.
  7. کلاژن یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین مواردی است که باید برای درمان آسیب های مفصلی حتما مصرف شود. باید بدانید که مینیسک زانو از شبکه کلاژنی تشکیل شد‌ه است. وظیفه کلاژن در زانو ترمیم و تقویت مفاصل است. برای دریافت بیشترین کلاژن می‌توانید، آب مغز استخوان بنوشید.

درمان خانگی مینیسک زانو با طب سوزنی

طب سوزنی از گذشته تا امروز، همواره مورد استفاده قرار گرفتته است. آزمایشات و تجربه‌های محققان در ضمینه طب سوزنی نشان می‌دهد که، طب سوزنی کنترل و تسکین درد بسیار مفید عمل می‌کند. طب سوزنی برای تکسین درد ناشی از پارگی رباط زانو بسیار مناسب است. باید بدانید که درد آرتروز زانو همانند پارگی مینیسک بوده و در می‌تواند بسیار دردناک‌تر باشد. اما طب سوزنی می‌تواند درد این دو عراضه زانو را بسیار خوب درمان کند.  در لیست پایین می‌توانید با مواردی از خواص طب سوزنی برای درمان زانودرد ناشی از پارگی مینیسک آشنا شوید:

  1. طب سوزنی درمانی خوداتکا بوده که شباهتی زیادی با فیزیوتراپی دارد و موجب تکسین درد، بهبود عملکرد زانو در کمترین زمان ممکن می‌شود.
  2. هورمون اندروفین با تاثیر گذاری بر روی گیرنده های درد، موجب غیرفعال شدن آن‌ها و عدم ارسال سیگنال درد به مغز می‌شود. طب سوزنی نیز عملکردی همانند این هورمون دارد و در تسکین و درمان بسیاری از بیماری های مربوط زانو نقش مفیدی ایفا می‌کند.
  3. طب سوزنی نیز موجب افزایش گردش خون در ناحیه آسیب دید‌ه می‌شود. نتیجه افزایش گردش خون، اکسیژن رسانی و ارسال مواد مغذی جهت تریمم و بهبود بافت آسیب دید‌ه است.
  4. شگفت انگیزترین ویژگی طب سوزنی، چند برابری بودن سرعت اثرگذاری آن نسب به مورفین است. از این رو می‌توان با استفاده از طب سوزنیاز دردهای خود با کمترین و عوارض خداحافظی کرد.

درمان با طب سنتی

سخن آخر

پارگی مینیسک یکی از عارضه‌های است که ممکن است همه ما در طول زندگی، آن را تجربه کنیم. زمانی که شما یا یکی از افراد نزدیک شما دچار پارگی مینیسک زانو شد بهتر است برای تشخیص آسیب به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک  بستـه به شدت آسیب، راه و روش درمان را مشخص می‌کند. در صورتی که آسیب به مینیسک خفیف باشد، شما می‌توانید از روش‎های درمان خانگی مینیسک زانو استفاده کرده و از زانودرد خداحافظی کنید.



Source link