علت زانودرد؛ با نشانه های آشکار و پنهان زانودرد آشنا شوید!


علت زانودرد می‌تواند ناشی از فعالیت های مختلف ورزشی یا صوانح رانندگی باشد. زانودرد می تواند یک تجربه  ناراحت کننده باشد که می‌تواند هر کسی را، صرف نظر از سن، جنسیت و سلامتی تحت تاثیر قرار دهد. درک علل و علائم زانو درد به منظور تشخیص و درمان صحیح آن مهم است. زانو، مهم ترین عضو بدن بوده و خود نیز از اجزای مختلفی تشکیل شد‌‌ه است. بدین معناست درد زانو می‌تواند ناشی از اختلال در عملکرد یکی از اجزای زانو باشد.

معمولا تمام افراد در طول زندگی خود زانودرد را تجربه خواهند کرد. براساس آمار منابع پزشکی جهانی حدود ۹۰% درد های مربوط به زانو قابل درمان اند. زانو درد می تواند ناشی از آسیب، فشار بیش از حد یا بیماری های زمینه ای مانند آرتریت یا تاندونیت باشد. زانو یک موضوع پیچید‌ه بود‌ه که ممکن است به علت های مختلفی موجب بروز درد و التهاب شود. در این مقاله از سایت آی آر مای شاپ، به بررسی علت زانودرد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

زانو، عامل اصلی پایداری بدن ما

زانو یکی از کلیدی ترین اجزای اسکلت بدن انسان است. همچنین زانو خود از اجزای مختلفی تشکیل شد‌ه که شامل استخوان، مفصل، رباط و مینیسک می‌شود. باید بدانید که زانو تمام فشار وزن بدن را تحمل می‌کند. در صورتی که زانو دچار آسیب یا درد شود، فرد برای بالا رفتن از پله نیز درد شدیدی را تجربه می‌کند. به طور مثال، یکی از لیگامان(رباط) های زانو دچار آسیب شد‌ه، در نتیجه شما هنگام راه رفتن ممکن است به اصطلاح زانویتان خالی کند. علت خالی شدن آن پاره شدن یکی از چهار رباط نگهدارنده زانو است.

بیشتر بخوانید: علائم پارگی رباط زانو؛ با اختلالات مشکل ساز ساختمان زانو آشنا شوید

علائم آشکار آسیب زانو

علائم آسیب زانو ممکن است شامل درد و تورم در ناحیه مفصل، مشکل در صاف ایستادن و سفتی هنگام راه رفتن یا دویدن باشد.  همچنین حساسیت عمومی در اطراف ناحیه کاسه زانو می‌تواند نشان دهنده آسیب در زانو  باشد. البته باید بدانید که درد و تورم از پیش پا افتاده‌ترین و ساده ترین علائم آسیب به زانو هستند. معاینه توسط پزشک  به تشخیص نوع و علت زانو درد، کمک می کند تا  بهترین روش های درمانی مناسب برای زانودرد تجویز شود. علائم زانودرد می‌تواند شامل موارد پایین باشد:

  • درد
  • تورم
  • عدم ثبات زانو
  • قرمزی و سوزش در نواحی کاسه زانو
  • تشدید درد هنگام بالا رفتن از پله ها یا سرازیری ها
  • ضربان دار شدن زانو در حین خم شدن مفصل
  • خشکی و سفتی زانو هنگام راه رفتن

قرمزی پوست

علت زانودرد؛ چرا زانوی من درد می‌کند؟

زانودرد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. هر فرد مبتنی بر نوع فعالیت، شرایط کاری، وضعیت سلامتی و عوامل دیگر دچار زانودرد شود. برای مثال پارگی مینیسک ممکن است در اثر صوانح رانندگی باشد. همچنین آمار پارگی رباط صلیبی قدامی بیش از ۵۰ درصد در فعالیت و آسیب‌های ورزشی ثبت شد‌ه است. برای کسب اطلاعت بیشتر در خصوص علت زانودرد با ما همراه باشید.

آسیب‌های فیزیکی

اصلی‌ترین علت زانودرد می‌تواند آسیب‌های فیزیکی باشند. آسیب‌های زانو شامل شکستگی‌ها، ضربه، فشار و یا خم شدن زانو در جهتی غیرطبیعی شوند. ممکن است درد زانو به صورت ناگهانی پس از یک آسیب فیزیکی شروع شود یا به صورت تدریجی به وجود آید. در مواردی که آسیب به زانو خفیف بوده ممکن است با استراحت در طول زمان زانودرد تسکین یابد.

مشکلات مکانیکی

یکی از تفاوت های آسیب مکانیکی، با آسیب های فیزیکی، بروز درد خود به خودی در اثر بیماری‌ها در زانو است. مشکلات مکانیکی می‌توانند شامل اجزای ضعیف، ناهماهنگی عضلات و تاندون‌ها و یا عفونت در زانو باشند. معمولا مشکلات مکانیکی، نیاز به تشخیص و درمان درست توسط پزشک متخصص دارد. در صورت عدم درمان مشکلات مکانیکی، زانو ممکن است دچار درد و تنش شود. آرتروز، التهابات مفصلی، مشکلات تاندونی به عنوان علت زانودرد شناخته می‌شوند.

علت درد زانو راست

طبق داد‌ه های گوگل، علت درد زانو راست یکی از سوالات متداول افرادیست که دچار درد در زانو سمت راست شد‌‌‌ه اند. یا در مواردی نیز علت درد زانوی چپ نیز جستجو شد‌ه است. اشتباه نکنید، مجزا دانستن هر درد و بیماری در سمت چپ و راست زانو باوری اشتباه است. البته در مواردی خاص این موضوع صحیح است. در مواردی ممکن است علت درد زانوی راست یا چپ در اثر آسیب که ممکن است موجب بروز اختلال در اجزای مختلف زانو شود، باشد.

علت زانو درد در چهل سالگی

زانو، یکی از فعال‌ترین اجزای بدن است. به طوری که همیشه درگیر و در حال فعالیت است. همچنین زانو به علت کارکرد زیاد، مخصوصا در سنین میان‌سالی و کهن سالی ممکن است دچار آسیب یا گاها درد مزمن شود. افزایش وزن و فشار زیاد روی زانو می‌تواند از علت‌های درد زانو در چهل ساگلی باشد. اما آرتروز زانو یکی از اصلی ترین علت های درد زانو در سنین بالا است. زیرا که معمولا افراد مسن و کهن سال دچار این بیماری سخت می‌شوند. باید بدانید که در بسیاری از موارد زانودرد در پیری در اثر آرتروز زانو بوده است.

آرتروز زانو

علت درد زانو در سرازیری

دو دسته از افراد زانودرد در سرازیری یا سربالایی ها تجربه می‌کنند. ورزشکاران و افراد مسن، کسانی هستند که معمولا از زانودرد رنج میبرند. این دسته از افراد  ممکن است طی بالا رفتن از یک کوه، پله و جاده شیب‌دار، درد در زانوی خود احساس کنید. علت درد زانو در سرازیری ممکن است شامل، آسیب های مفصلی، کشیدگی عضله، پارگی رباط، آرتروز و در مواردی استفاده از کفش های نامناسب باشد.

تشخیص زانو درد

معاینه فیزیکی توسط پزشک، مهمترین بخش تشخیص زانو درد است. پزشک به دنبال علائم تورم و حساسیت در اطراف ناحیه کاسه زانو می‌گردد و ممکن است مناطقی را که در لمس گرم هستند بررسی کند. در صورت لزوم، از تست‌های تشخیصی و ام آر آی نیز برای تشخیص زانو درد استفاده می‌شود. برخی از شرایط پزشکی مانند آرتریت، تاندونیت و بورسیت می‌تواند باعث درد زانو شود و درمان شامل استراحت همراه با داروهای ضد التهابی است.

تشخیص زانودرد

درمان درد زانو؛ آشنایی با روش های مختلف درمان زانودرد

برای درمان زانودرد روش های مختلفی وجود دارد. درمان زانودرد به دو روش تهاجمی و غیر تهاجمی انجام می‌شود. درمان تهاجمی شامل عمل جراحی می‌شود. همچنین مصرف بهترین قرص برای زانودرد، ورزش، فیزیوتراپی، استفاده از زانوبند و… روش های درمان غیرتهاجمی زانو محسوب می‌شوند.

استفاده از داروی های ضدالتهاب

داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم یا آسپرین را می توان به صورت خوراکی یا موضعی برای تسکین درد و التهاب زانو مصرف کرد. در صورت لزوم، تزریق کورتیکواستروئید نیز ممکن است توسط پزشک تجویز شود. کورتیکواستروئید ها موجب غیرفعال شد‌ن گیرنده های درد آن ناحیه شد‌ه و طی چند جلسه تزریق ممکن است درد را برای همیشه تسکین دهد. سایر داروها مانند مواد افیونی (مواد مخدر) به دلیل خطر اعتیاد و سایر عوارض جانبی مرتبط با آنها، فقط در موارد شدید باید استفاده شوند.

تقویت عضلات زانو با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از درمان های غیرجراحی و به اصطلاح غیرتهاجمی زانو است. روش‌های درمانی فیزیوتراپی شامل سرما و گرما درمانی، استفاده از بریس های مفلصی و حرکات مخصوص می‌شوند. فیزیوتراپی موجب تقویت عضلات اطراف بافت آسیب دید‌ه می‌شود. با تقویت این عضلات فشار روی آسیب بسیار کمتر شد‌ه که موجب تسکین درد، کاهش تورم زانو و بهبود عملکرد آن می‌شود.

جراحی؛ انتخاب آخر!

شاید برایتان سوال باشد که چرا انتخاب آخر؟ جراحی یکی از روش های پر هزینه و سخت برای درمان درد زانو است. در صورتی که درمان زانودرد از طریق روش های غیرتهاجمی موفقیت آمیز نباشد، جراحی گزینه مناسبی است. معمولا برای آسیب های بسیار شدید زانو، مانند تصادف یا پارگی های درجه سه و چهار رباط های زانو از جراحی استفاده می‌شود. به طول کل جراحی نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی دارد. به طوری که شما پس از عمل جراحی به چندین جلسه فیزیوتراپی برای ریکاوری زانو نیاز دارید.

جراحی برای درمان زانو

در صورتی که از علت زانودرد خود مطلع اید، می‌توانید از درمان‌های خانگی مانند استراحت، کشش، استفاده از یخ و گرما درمانی، استفاده کنید. استراحت و کاهش فعالیت‌هایی که ممکن است شرایط را تشدید کنند، روند بهبود زانودرد را تسریع می‌بخشد. تریمنات کششی نیز می‌تواند بهبود انعطاف پذیری مفصل زانو را بهبود بخشند. یخ و گرما نیز می‌توانند در کاهش تورم و بهبود جریان خون نقش مفیدی ایفا می‌کنند.

ماساژ درمانی نیز روشی عالی برای تسکین درد زانو بدون نیاز به پزشک است. همچنین طب سوزنی و یوگا نیز از روش‌های جایگزین برای درمان زانو درد هستند که می‌توانند مفید باشند. طب سوزنی و یوگا می‌توانند با ریلکس کردن عضلات و بلاک عصبی اعصاب نواحی زانو موجب تسکین درد شوند.

نتیجه گیری

زانو یکی از مهم ترین اجزای بدن بوده که مسئولیت سنگینی به عهده دارد. زانو و اجزای تشکیل دهنده آن موجب پایداری بدن و انجام فعالیت هایی مانند راه‌رفتن، دویدن و دیگر فعالیت های ما می‌شوند. در صورت بروز هرگونه آسیب و اختلال در زانو، زندگی ما مختل شد‌ه و از انجام بسیاری از کارها ناتوان می‌شویم. بهتر از برای تشخیص و علت زانودرد به پزشک متخصص مراجعه کرده و از بهترین راه روش درمان زانو استفاده کنید.



Source link