ورزش درمانی و تاثیر آن در درمان بیماری‌های مختلف


ورزش درمانی راه چاره‌ای برای غلبه بر بیماری‌های گوناگون است. ورزش و درمان مانند یک زنجیر هستند که کاملا به هم متصل و روی هم دیگر تاثیر گذار هستند. بهتر است که برای آشنایی بیشتر با ورزش درمانی با تمرین درمانی و اصول آن نیز آشنا شوید. این شیوه‌ی درمانی، راهی مطمئن و بی‌خطر برای درمان انواع بیماری‌ها، بدون نیاز به تیغ جراحی است.

در این مقاله از سایت آی‌آرمای‌شاپ قرار است اطلاعاتی در مورد درمان با ورزش، تمرین درمانی و ورزش کار درمانی کسب کنید.

ورزش درمانی معنی گسترده‌ای از حرکات ورزشی را در خود جای می‌دهد که باعث درمان بیماری‌های مختلفی می‌شود. بهبود تمام اختلال‌های حرکتی و گرفتگی‌های عضلانی هدف اصلی ورزش درمـانی است.  به علت تغییر سبک زندگی در دنیای مدرن امروز، بیشتر افراد در آمادگی جسمانی پایینی قرار دارند. ورزش درمانی، قبل از اینکه شما دچار بیماری شوید به کمک شما می‌آید.

فیزیوتراپیست بهترین برنامه تمرین درمانی را به شما پیشنهاد می‌دهند. نمونه‌هایی از این حرکات عبارتند از:

۱- تمرینات کششی

هدف این نوع حرکات ورزشی افزایش انعطاف‌پذیری بدن و بهبود عضله‌ی آسیب دیـده است. حرکات کششی به صورت هماهنگ تمام عضلات بدن را درگیر می‌کند. این نوع حرکات برای تنفس فوق‌العاده مفید هستند. دم و بازدم به شکل صحیح در انجام این تمرینات ورزشی دارای اهمیت است.

۲- تمرینات تمرکزی

ورزش درمانی در این حرکات روی هماهنگی اندام‌های تمرکز دارد. تمرینات تمرکزی همچنین باعث به‌دست‌آوردن تعادل و صحیح راه رفتـن می‌شوند. در این روش درمانی با حرکات سبک روی اندام‌های دچار آسیب دیـده خیلی سریع بهبودی حاصل می‌شود.

۳- تمرینات تقویتی

تمرکز این نوع تمرینات ورزشی روی استقامت و قدرت عضلات آسیب دیـده است. به صورت کلی ورزش درمانی در تمرینات تقویتی روی عضلات حرکتی و استوارکننده انجام می‌شود. عضلات استوارکننده استخوان‌های اصلی بدن را تشکیل می‌دهند و از طول کوتاهی برخوردارند. از این عضلات می‌شود به عضلات سرشانه و دو سر بازو اشاره کرد.

۴- تمرینات کاربردی

به تمریناتی کاربردی گفتـه می‌شود که بیشتر به حرکات ساده‌ای هستند. فیزیوتراپیست زمانی این حرکات را به بیماران توصیه می‌کنند که در مشکلات اساسی حرکتی ندارند. این تمرینات کمک می‌کند تا افراد به کارهای روزانه‌ی خود بدون هیچ مشکلی برسند.

ورزش درمانی و نحوه رهایی از بیماری‌ها

یکی از راه‌های همیشگی درمان تمام بیماری‌های مزمن، ورزش درمانی است. این شیوه‌ی درمانی بی‌خطر، در بهبود و کنترل بیمارهای مختلفی اثر بخش است. تمرین ورزشی باعث درگیر کـردن بیشتر عضلات بدن می‌شود که باعث آمادگی جسمانی می‌شود.

برای مثال: ورزش‌های هوازی علاوه بر بالا رفـتن آمادگی جسمانی، امکان سکته قلبی را نیز کاهش می‌دهد. ورزش درمانی همچنین باعث کاهش وزن و ایجاد حس اعتماد به نفس می‌شود. به جای تمرینات سنگین با دفعات کم، می‌توانید سبک‌تر و با دفعات بیشتری انجام دهید.

مزایای ورزش درمانی

افرادی که دچار بیماری یا صانحه تصادف شـده‌اند با ورزش‌درمانی خیلی سریع به روزهای خوب باز می‌گیردند. این شیوه‌ی بی‌خطر درمانی مزایا بسیاری دارد که آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • کاهش درد: کاهش یا از بین بـردن کامل دردهای مفصلی از مزایا این شیوه درمانی است. این سبک‌های درمانی به حرکت مفصل‌ها کمک می‌کند.
  • کنترل بیماری‌های قلبی و ریه: این روش درمانی تمرکز زیادی رو تنفس افراد دارد. ورزش درمـانی باعث می‌شود از بیماری‌های مربوط به قلب و ریه در امان باشید.
  • ریکاوری بعد از سکته: یکی از عوارض سکته، بی‌حسی اندام است که با ورزش درمانی قابل بهبودی و درمان است.
  • درمان مصدومیت‌های ورزشی: بهبود وضعیت جسمانی پس از ورزش بسیار حیاتی است. از نتیجه‌ی ورزش درمانی می‌توان به درمان بدن درد بعد از ورزش اشاره کرد.

تاثیر تمرین رومزه در سلامت بدن

اصول ورزش درمانی

در هر نوعی از تمرین درمانی، آن چیزی که بسیار اهمیت دارد اصول پیاده‌سازی آن تمرین است. ورزش درمـانی باید طبق یک برنامه‌ و با مدت زمان مشخص باشد تا نتیجه‌ی مناسب حاصل گردد. توصیه می‌شود که فرآیند ورزش درمـانی خود را زیر نظر یک فیزیوتراپیست بگذرانید.

ویژگی‌های برنامه‌ی صحیح ورزش درمانی

  1. تناوب: توجه به تناوب در انجام تمرینات بسیار مهم است و باید به یک شکل متعادل باشد.
  2. برگشت ناپذیری: تاثیرات حرکات در ورزش درمانـی باید به شکلی باشد که پس از اتمام دوره، دردها باز نگردند.
  3. فردیت: برنامه باید مختص هر شخصی باشد؛ زیرا بعضی از حرکات در تمام افراد جواب مثبت نمی‌دهد.
  4. خانگی بـودن: بعضی از حرکات باید به شکلی باشند که انجام آن‌ها در خانه امکان پذیر باشد.
  5. ایمنی: انتخاب تمرین‌های ورزشی باید به شکلی باشد که ایمنی فرد بیمار تضمین باشد.
  6. شدت: میزان شدت حرکات ورزشی بسیار مهم است؛ زیرا بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند به بدن آسیب برساند.
  7. زمان: مدت زمان انجام هر تمرین باید کاملا متناسب با وضعیت جسمانی شما باشد.

ورزش‌های کار درمانی

بهتر است اول توضیح دهیم که چه افرادی نیاز بیشتری به کار درمانی دارند. بیماری‌هایی که راه درمان قطعی آن‌ها پیدا نشـده است، از روش مکمل درمانی نیز استفاده می‌کنند. ورزش درمـانی یکی از بهترین روش‌های مکمل درمانی است که حتی باعث درمان قطعی می‌شود.

ورزش‌های کار درمانی به اختلالات جسمی، روحی و روانی کمک بسیار زیادی می‌کند. کار درمانی بیشتر برای بیماران ام اس (MS)، پارکینسون، سالمندان و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه اثربخشی ورزش در درمان بیماری ها

کار درمانی بیماران ام اس

خواسـته‌ی هر انسانی، انجام کارهای روزانه خود بدون سختی است. بیماران ام اس به علت مشکلات حرکتی نیاز به کاردرمانی دارند. با کمک کاردرمانگر، فیزیوتراپیست و ورزش درمـانی می‌شود روند بیماری ام اس را کند کرد. همچنین این تمرینات ورزشی در افزایش دامنه حرکتی بیماران ام اس موثر است.

کار درمانی بیماران پارکینسون

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها پارکینسون است و افراد زیادی از آن رنج می‌برند. با توجه به اینکه بیماران پارکینسون نیاز توان‌بخشی دارند، ورزش‌های کار درمانی کمک بسیاری به آن‌ها می‌کند. پارکینسون روش درمان قطعی ندارد پس راه‌های جلوگیری از پیشروی این بیماری بسیار مهم است. ورزش‌های کاردرمانی به انعطاف‌پذیری، تنفس و حواس پنج‌گانه آن‌ها کمک می‌کند.

کار درمانی سالمندان

با افزایش سن بیماری‌های زیادی به سراغ انسان می‌آید و باید راهی برای زندگی آسان پیدا کند. علاوه بر ورزش‌های متنوع برای تقویت توانایی سالمندان، وسایل کمکی هم به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. ورزش و وسایل کمکی باعث افزایش استقلال فردی در آن‌ها می‌شود.

کار درمانی کودکان

یکی از مشکلات خطرآفرین برای کودکان عدم حفظ تعادل است. برای دوری از خطر جسمی در کودکان باید با آن‌ها تمرین شود تا تعادل خود را حفظ کنند. ورزش درمـانی در کودکان باعث حس شادابی در آن‌ها می‌شود. از نتایج موثر تکنیک‌های ورزشی در کودکان اجتماعی شـدن آن‌ها است؛ زیرا با هم سن و سالان خودشان بازی می‌کنند.

چکیده مطلب در مورد ورزش درمانی

شرکت در برنامه‌های ورزشی صحیح و مناسب می‌تواند کمک زیادی به درمان بیماری کند. ورزش درمـانی از روش‌های بی‌خطر و آسان برای ریکاوری بدن است. تمرین ورزشی به استقلال فردی کمک می‌کند و باعث ایجاد حس اعتماد به نفس در افراد می‌شود. پس باید بر خلاف دنیای مدرن امروز حرکت کرد و آمادگی جسمانی را بالا برد.



Source link