درمان قطعی منافذ باز پوست؛ راز زیباتر شدن پوست


درمان قطعی منافذ باز پوست یکی از چالش‌هایی است که اکثر افراد به دنبال رفع آن هستند. این مشکل در افراد جوان و با پوست چرب یا مختلط شایع تر است. منافذ باز در اثر گشادی منافذ طبیعی پوست به سبب اشعه ماوراء بنفش یا سن جوانی و همچنین در افراد دارای پوست چرب رخ می‌دهد. فراوانی این منافد باز باعث می‌شود تا پوست ملتهب و خشن به نظر برسد، هرچه منافذ بزرگتر باشد سطح پوست ملتهب‌تر به نظر می‌رسد.

بزرگ شدن این منافذ باعث ایجاد ظاهری نامناسب می‌شوند و فرد تلاش می‌کند تا راهی برای درمان پیدا کند.

برای کوچکی این منافذ راهکارهایی وجود دارد که در سایت  آی آر مای شاپ  به معرفی راهکارهایی برای درمان قطعی منافذ باز پوست می‌پردازیم.

آشنایی کلی با منافذ پوست و باز شدن آن

در حالت کلی پوست بدن دارای منافذ ریز و کوچکی است. این منافذ به پوست اجازه تنفس می‌دهند. هر منفذ حاوی یک فولیکول مو و غدد چربی است. این غدد سبوم تولید می‌کنند که پوست را هیدراته و مرطوب نگه می‌دارد. همچنین مسئول این است که پوست را صاف نگه دارد.

چنانچه به هر دلیل ترشحات غدد سباسه کنار تار موها زیادتر شود می‌تواند منجر به بازتر شدن و قابل مشاهده تر شدن این منافذ گردد.

اغلب مردم از وجود منافذ باز روی بینی، پیشانی و گونه‌ها بیزارند. زیرا این منافذ به چشم می‌آیند.

با کمک راهکارهایی می‌توان این منافذ را کوچک‌تر کرد، در ادامه این مقاله چندین راهکار برای بستـن دائم منافذ پوست ارائه خواهیم داد.

منافذ باز پوست صورت

درمان قطعی منافذ پوست؛ منافذ باز پوست را چگونه رفع کنیم

راه‌های متفاوتی برای بستـن منافذ پوست وجود دارد. برخی از این راه‌ها ضمن استفاده از مواد طبیعی حاصل می‌شود و برخی نیز باید توسط پزشک تجویز شود. برخی موارد هم جنبه پیشگیری دارند.

فقط از محصولات مراقبت از پوست و آرایش غیر کومدون زا استفاده کنید؛ کمک به بستـن منافذ باز پوست

کلمه “غیر کومدون زا” به این معنی است که این محصول منافذ شما را مسدود نمی‌کند. هنگامی که منافذ مسدود می‌شوند، منبسط می‌شوند، که می‌تواند منافذ شما را بزرگتر نشان دهد.

برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست، در محصولاتی که روی صورت استفاده می‌کنید به دنبال یکی از گزینه‌های زیر باشید:

  • غیر کومدوژنیک
  • بدون روغن، بدون چربی
  • مسدود نکردن منافذ

 

 صورت خود را دو بار در روز تمیزکنید؛ درمان قطعی منافذ باز پوست

منافذ مسدود شد‌ه یا پوست چرب می‌تواند منافذ را بزرگتر نشان دهد. تمیز کردن پوست، دو بار در روز می‌تواند منافذ را باز کند، از مسدود شدن منافذ جلوگیری کند و چربی را کاهش دهد. هنگام تمیز کردن صورت خود، باید:

۱. از آب گرم استفاده کنید.

آب داغ می‌تواند پوست شما را تحریک کند و باعث بزرگتر به نظر رسید‌ن منافذ شود.

۲. به آرامی صورت خود را بشویید و کمتر از اسکراب کمک بگیرید.

اسکراب پوست شما را تحریک کرده و باعث التهاب شود. هنگامی که پوست ملتهب است، منافذ بیشتر قابل توجه هستند.

۳. یک پاک کننده ملایم و غیر کومدون زا پیدا کنید.

۴. استفاده از شوینده‌های مناسب برخی از علائم آکنه را به حداقل می‌رساند.

همچنین در هنگام خرید شوینده، به وضعیت پوست خود توجه کنید. نوع پوست افراد به دسته‌های چرب، خشک، مختلط و حساس تقسیم می‌شود. همچنین شستـن بیش از حد پوست با شوینده‌ها باعث تحریک آن می‌شود.

شستشوی صورت برای درمان منافذ باز پوست

رتینول استفاده کنید؛ درمان قطعی منافذ باز پوست

در صورتی که پوست چرب، آکنه خفیف دارید، یا پوست شما نسبت به گذشته سفت‌تر شد‌ه است منافذ پوست بزرگتر به نظر می‌رسند. استفاده از یک محصول مراقبت از پوست با رتینول به حل این مشکل کمک کند. برای رسید‌ن به نتیجه مطلوب، محصول را قبل از رفتآن به رختخواب به پوست بمالید.

در صورتی که متوجه شدید این نوع محصولات مراقبت از پوست باعث تحریک پوست شما می‌شوند. می‌توانید با شستـن صورت و سپس ۳۰ دقیقه صبر کرد‌ن برای استفاده از محصول از این امر جلوگیری کنید.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، نباید از محصولات حاوی رتینول استفاده کنید.

 از صورت خود با ضد آفتاب محافظت کنید؛ راهکار جلوگیری از باز شدن منافذ پوست

هر چه آفتاب بیشتر به پوست شما آسیب برساند، استحکام آن کمتر می‌شود. هنگامی که پوست شروع به از دست داد‌ن استحکام خود می‌کند، منافذ پوست بزرگتر می‌شوند.

استفاده از ضد آفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب با SPF 30 به جلوگیری از آسیب پوست در برابر آفتاب کمک می‌کند. برای محافظت از پوست خود، هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، حتی زمانی که هوا بارانی یا سرد است. هر بار که اشعه خورشید به پوست ما برخورد می‌کند، می‌تواند به پوست ما آسیب برساند.

استفاده از کرم ضد آفتاب از کم آبی پوست شما جلوگیری می‌کند. همچنین با مرطوب نگه داشتن پوست از تولید سبوم اضافی پیشگیری خواهد کرد و دیگر منافذ بزرگ پدید نمی‌آیند.

بهترین کرم برای منافذ باز پوست؛ درمان  قطعی منافذ باز پوست

کرم سبیوم بایودرما، سرم ویتامین آ درماپلاس، تونر سیوید بادی شاپ و سرم نیاسینامید از اوردینری، بهترین محصولات برای کاهش منافذ باز پوست هستند.

ترکیبات موجود در این کرم ها کاهش دهنده منافذ باز پوست هستند، چربی پوست را می‌گیرد و پوست را مات می‌کند. این کرم برای از بین برد‌ن منافذ باز پوست و به ویژه افراد دارای پوست چرب، یک راه درمانی بسیار مناسب است.

از بین برد‌ن آکنه؛ یکی دیگر از راهکارهای درمان منافذ باز پوست

یکی از دلایل مهم ایجاد منافذ باز آکنه است که با درمان آن می‌توانید از شر منافذ باز صورت رها شوید. همچنین با بستـن منافذ از بروز جوش‌های بعدی نیز پیشگیری خواهد شد.

استفاده از پاک کننده با اسید سالیسیلیک ممکن است کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که اسید سالیسیلیک می‌تواند منافذ را باز کند. برخی از پاک کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک به اندازه کافی ملایم هستند که می‌توان هر روز از آنها استفاده کرد.

راه‌‌های طبیعی درمان قطعی منافذ باز پوست

استفاده از روش‌های طبیعی همیشه و در همه حال بدون عوارض و کم هزینه تر است در زیر چند روش طبیعی را ارائه خواهیم داد:

 استفاده از ژل آلوئه ورا؛ کمک به سفت شدن پوست و کوچک کردن منافذ باز پوست

طبق بررسی‌های موجود، روی موجود در ژل آلوئه به سفت شدن منافذ کمک می‌کند. این به کاهش ظاهر منافذ بزرگ کمک می‌کند و بافت پوست شما را صاف می‌کند. ژل آلوئه ورا همچنین پوست را تمیز می‌کند و به حذف چربی و آلودگی از منافذ شما کمک می‌کند.

ماسک خاک رس؛ خشک کردن سبوم و رفع منافذ باز پوست

استفاده از ماسک خاک رس برای سفت کردن منافذ شما توصیه می‌شود. این ماسک التهاب و ظاهر ضایعات را کاهش می‌دهد.

این ماسک‌ها تمایل به خشک کردن سبوم از لایه‌های عمیق‌تر پوست شما دارند. این امر منجر به منافذ محکم تر و پوست محکم می‌شود.

ماسک خاک رس صورت

 ماساژ پوست با روغن‌های کرچک و دارچین؛ خاصیت ضدالتهابی و درمان قطعی منافذ باز پوست

روغن‌های اساسی مانند روغن کرچک، روغن پوست دارچین خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارند. این روغن‌ها می‌توانند بافت کلی پوست را بهبود بخشید‌ه، آن را محکم کنند و روشی موثر در درمان منافذ باز پوست صورت باشند.

مخلوط کردن روغن با روغن حامل برای نتیجه بهتر توصیه می‌شود. اگر پوست چرب دارید، بیش از ۱۰-۱۵ دقیقه این مخلوط را روی پوست خود نگذراید.

داروهای خوراکی؛ روش دیگر درمان قطعی منافد باز پوست

بیشترین درمان‌های خوراکی برای منافذ، ضد آندروژن‌ها مانند داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی، اسپیرونولاکتون و استات سیپروترون است. این مواد به دلیل وجود گیرنده‌های آندروژن در غدد سباسه، تولید سبوم را تعدیل می‌کنند.

همچنین خورد‌ن ویتامین E نیز به جمع شد‌ن پوست و کوچک کردن منافذ پوست کمک می‌کند.

قرص ضد بارداری برای منافذ باز

لایه بردارهای شیمیایی؛ درمان قطعی منافذ باز پوست

متخصص پوست ممکن است بر اساس نوع پوست و میزان عمق و بزرگی منافذ، استفاده از لایه‌بردار شیمیایی را برای شما توصیه کند. ممکن است این ماده در بستـن منافذ باز پوست با توجه به نوع پوست شما موثر باشد.

لایه بردارهای شیمیایی در سطح اپیدرمی یا پوستی برای ایجاد تجزیه موقتی و بازسازی سلول‌های سالم و بهبود ماتریکس پوست عمل می‌کنند.

اگر منافذ بزرگ ناشی از پوست چرب است، لایه بردار‌هایی با اسید هیالورونیک توصیه می‌شود. این مواد شیمیایی  به عنوان لایه بردار عمل می‌کنند. آنها فرایند لایه برداری را سرعت می‌بخشند.

جدیدترین درمان‌های موضعی مورد مطالعه برای دهانه‌های منافذ صورت، نمک سدیم کمپلکس کلروفیلین مس (CHLcu) و اسیدتتراهیدروجاسمونیک (LR2412) که از گیاهان طبیعی حاصل می‌شوند، است.

 

درمان قطعی منافذ باز پوست با روش‌های کلینیکی

اگر منافذ صورت شما به قدری بزرگ هستند که استفاده از روش‌های فوق تاثیری در بهبود آن‌ها ندارد. شما می‌توانید به سراغ درمان‌های کلینیکی، تحت نظر پزشک متخصص پوست بروید. این روش‌ها با استفاده از دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شوند. در واقع دستگاه‌هایی که می‌توانند انرژی گرمایی یا اولتراسوند را به صورت هدفمند به پوست برسانند، قوی‌ترین روش برای از بین برد‌ن منافذ باز هستند.

این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • لیزر دایود ۸۰۰ نانومتر با نانوپارتیکل طلا
  • لیزر دایود ۱۴۵۰ نانومتر
  • میکرونیدلینگ
  • اندولیفت
  • دستگاه‌های رادیو فرکانسی فرکشنال

تمامی این دستگاه‌ها، بستـه به شدت منافذ و علل ایجاد آن‌ها، توسط پزشک معالجتان انتخاب می‌شوند. باید بدانید که  نتیجه درمان نیز پس از ۲ هفته تا ۶ ماه قابل مشاهده است. اما این نکته را در نظر بگیرید که بعد از انجام روش‌های درمان قطعی منافذ باز پوست صورت نیز باید از پوستتان مراقبت کنید.

لیزر صورت

  • درمان قطعی منافذ باز پوست صورت با لیزر

برخی از لیزر‌ها به کاهش اندازه منافذ کمک می‌کنند. لیزر درمانی باعث جوانسازی پوست و در نتیجه بافت صاف و یکدست می‌شود. درمان پوست پرتقالی با لیزر نیز از قطعی‌ترین روش‌ها برای بستـن منافذ باز صورت است.

  • درمان منافذ باز پوست با میکرونیدلینگ

در میکرونیدلینگ از سوزن‌های ریز برای تحریک تولید کلاژن در پوست استفاده می‌شود. بافت پوست را بهبود می‌بخشد و پوست را محکم می‌کند. میکرونیدلینگ برای محکم کردن منافذ بزرگ قابل استفاده می‌باشد. این فرایند علاوه بر موثر بود‌ن در درمان پوست پرتقالی، برای از بین برد‌ن چاله‌های جای جوش نیز بسیار موثر است.

میکرونیدلینگ مانند هر روش دیگری که به صورت سرپایی انجام می‌شود، دارای مجموعه‌ای از عوارض جانبی، شامل تورم موقت، قرمزی و خونریزی است.

  • رفع منافذ باز پوست با اندولیفت

در روش رفع منافذ باز پوستی با اندولیفت از یک فیبر نوری بسیار نازک استفاده می‌شود که به هایپودرمی سطحی وارد می‌شود. در این ناحیه انرژی لیزر منتقل می‌شود تا لایه‌های عمیق و سطحی پوست را برای محکم کردن و جمع شدن لایه پیوندی تحریک کند. این انرژی، سلول‌هایی را که مسئول تشکیل کلاژن پوستی جدید هستند را نیز تحریک می‌کند و چربی بیش از حد را کاهش می‌دهد.

 

چکیده درمان قطعی منافذ باز پوست

راه‌های متعددی برای درمان  قطعی منافذ باز پوست و پیشگیری از آن وجود دارد. یکی از راهکارهای ابتدایی، شستشوی مناسب پوست با شوینده‌های ملایم و متناسب با نوع پوست است. برای پوست‌های چرب و مختلط، استفاده از شوینده‌ای که بتواند چربی اضافه سطح پوست را پاک کند، توصیه می‌شود.

شستشوی ۲ بار در روز؛ یک بار صبح و یک بار بعد از ظهر یا شب برای پوست های چرب مناسب است. افرادی که پوست خشک دارند، باید از شستشوی بیش از حد پرهیز کنند و شوینده‌ای که استفاده می‌کنند، بسیار ملایم و ترجیحا غیرصابونی باشد.

اگر در راه خروج چربی پوست (سبوم) از طریق لوله‌های مربوطه به سطح پوست انسدادی ایجاد شود، غدد چربی که به ترشح چربی ادامه می‌دهند. این امر باعث تجمع ترشحات در لوله ها و گشادشدن آنها و درنتیجه منافذ خروجی می‌شوند. استفاده از محلول‌هایی که ترشحات را از داخل منافذ خروجی غدد پاک کند، می‌تواند به خروج ترشحات و در نتیجه کوچک‌‎تر شدن منافذ کمک کند.

سوالات متداول در زمینه درمان قطعی منافذ باز پوست

آیا درمان قطعی منافذ باز پوست صورت خانگی اثر دارد؟

بله. راهکارهای خانگی اثرگذاری دارند فقط باید به صورت مداوم استفاده شوند.

پماد کورتیزون برای منافذ باز پوست موثر است؟

این دارو خواص استروئیدی خفیفی دارد و می‌تواند برای درمان التهابات، مورد استفاده قرار بگیرد. منافذ باز پوست را نیز می‌توان نوعی التهاب دانست و به کمک همین پماد، آن را درمان کرد.

آیا یخ می‌تواند درمان قطعی منافذ باز پوست باشد؟  خیر، یخ نمی‌تواند بر باز یا بستـه شد‌ن منافذ پوست تأثیر بگذارد.

 



Source link